Son dönemlerde şirketleri şirketlerde yaşanan yüksek profilli kriz olayları, CEO’ların bir kriz sırasında kişisel olarak karşılaşabilecekleri muazzam baskıyı göz önüne alarak kriz sırasında CEO’nun rolü ne olmalı sorularını gündeme getirdi. Günümüzde CEO’ların, yönetici liderlerin ve bazı yönetim kurulu üyelerinin artık bir kriz sırasında alınan ve krize yol açan her karardan sorumlu olması bekleniyor. Peki, bu süreçte CEO’nun ve arkasındaki iletişim ekibinin nelere dikkat etmesi gerekiyor?
Şirketinizi kritik bir şekilde etkileyebilecek ve hatta kalıcı olarak kapatabilecek veya uzun süreli hasara yol açabilecek büyük bir kriz mi meydana geldi? Ufak bir kıvılcımla başlayan ardından da büyük bir yangına dönüşebilecek nitelikteki bu kriz, ülke genelinde ne kadar yaygınlaşırsa şirketiniz için durum o kadar ciddi olur. Ne yazık ki krizler hafta sonlarını, tatilleri ve izinleri dikkate almaz. Felaket her an gelebilir ve haftanın hangi günü olursa olsun resmi açıklamalar hemen yapılmalıdır.
Peki, bu resmi açıklamaları kim yapmalıdır? Tabii ki bir şirketin lideri olarak, CEO’nun bu gibi büyük vakalarda tek sözcü olması beklenir. Böyle bir trajedi yaşandığında, halk, hükümet/düzenleyici yetkililer ve şirketin hissedarları, eğitimli bir sözcüden değil, şirketin liderinden haber almayı bekler.
ACİL DURUM PLANI HAZIR OLMALIDIR
CEO’nun medya eğitimi alıp almadığına bakılmaksızın, PR/iletişim ekibinin böyle bir acil durum için bir planı olmalıdır. Eğer yoksa, hemen bir araya gelmeli ve sorulmasını bekledikleri soruları ve önemli konuşma noktalarını ayrıntılı olarak açıklamalıdırlar. Her iki durumda da CEO ile bunları görüşmek üzere bir toplantı yapmak ve gerçek toplantıdan bir veya iki saat önce bile olsa sahte bir basın toplantısı düzenlemek kritik öneme sahiptir.
CEO’nun neleri nasıl konuşacağı üzerinde antant kalındıktan sonra sıra kameraların karşına geçmek olacaktır. Basın toplantısında, CEO sakin ama anlayışlı görünmelidir. CEO’nun odaklanması ve temel konuşma noktalarından sapmaması gerekir. CEO mağdurlara sempati göstermeli ve kamuoyuna şirketin bir daha böyle bir şeyin olmasını önlemek için elinden gelen her şeyi yapmaya devam edeceğine dair güvence vermelidir. CEO ayrıca şirketin yaptığı diğer olumlu şeylere de dikkat çekmelidir.
CEO ayrıca “Bu her yerde olabilir” gibi savunmacı bir tavır asla takınmamalıdır. Aynı zamanda kendisine sorulan olumsuz bir soruya yanıt verirken, olumsuz ifadeleri kullanmaktan çekinmelidir. Örneğin, bir yangın söz konusuysa ve yangının tekrarının yaşanıp yaşanmayacağı soruluyorsa; “Hayır, başka bir yangının tekrar olabileceğine inanmıyoruz” şeklinde yanıt vermek yerine “İnanmıyoruz” veya “Bunu engellemeyi amaçlıyoruz” gibi bir yanıt vermeyi tercih etmelidir.