
ETKİLİ BİR PR, GAZETECİLERİN NASIL ÇALIŞTIĞINI ANLAMAKLA BAŞLAR
Medyada yer almak isteyen bir şirketin kapısını çalacağı ilk kişiler gazetecilerdir. Onlarla kuracağınız doğru ilişkiler sonuca başarılı bir şekilde varmanızı sağlarken; yapabileceğiniz kimi hatalar ise sizi hedefinizden çok uzağa savurabilir. Peki bu hatalar neler midir?
Şirketler farklı nedenlerden dolayı medyada yer almak isterler. Bu ya itibarlarını oluşturmalarına ve sürdürmelerine ya görünürlüklerini artırmalarına ya da yeni potansiyel müşteriler ve müşteriler çekmelerine yardımcı olabilir. Gazetecilere haberlerinizi ve hikayelerinizi sunduğunuzda, bazı uygulamalar güvenlerini kazanmanıza yardımcı olur ve karşılığında aradığınız medya görünürlüğünü elde etmenizi sağlar. Öte yandan, sadece davanıza zarar verecek kimi uygulamalar ve yanılgılar vardır ki gazetecilerle çalışırken bunlara çok dikkat etmeniz gerekir.
Şirketimde Olan Her Şey Haber Değeri Taşır
Medya mensuplarına hangi haberleri sunacağınızı düşünürken şunu unutmayın: Bir şirketin yaptığı her etkinlik/olay veya gelişme haber değeri taşımaz. Haber değeri taşıdığını düşünebilirsiniz; ancak sunmadan önce bir gazetecinin bunu haber yapmaya değer bulup bulmayacağını kendinize sorun. Örneğin, şirketiniz bir ödül kazandıysa bunu şirket içinde paylaşın çünkü tüm ekibinizin bilmesini istersiniz. Ancak bir yayın ödülü verdiyse, bunu başka bir yayına sunmanın herhangi bir haber kapsamına yol açmayabileceğini görebilirsiniz.
Bir haberin sunulmaya değer olup olmadığından şüphe ediyorsanız, halkla ilişkiler danışmanınıza danışın. Cevap hayırsa, haberi duyurmanın başka yolları da olabilir; örneğin bir blog yazısı, sosyal medya paylaşımları gibi…
Gazeteciler Haberi Yayınlamadan Önce Sizinle Paylaşmayı Tercih Eder
Halkla ilişkiler çalışmaları kapsamında elde edilen bir medya iletişiminde şirketler yayınlanmadan önce bir haberi onaylayamaz. Ara sıra, bir gazeteci, söylediklerinizi doğru bir şekilde yansıttığından emin olmak için bir alıntıyı veya bir parçanın bir bölümünü incelemek isteyip istemediğinizi sorabilir. Ancak bu bir kural değildir. Söylenenlerin içeriği üzerinde tam kontrol istiyorsanız, bir reklam satın alması yapmanız gerekir.
Bir Gazetecinin Röportajdan Önce Soracağı Soruları Paylaşması Standart Bir Uygulama Değildir
Bir muhabirle röportaj yapmayı kabul ettiğinizde, röportaj öncesinde soracakları soruların listesini sizinle paylaşma zorunluluğu yoktur. Bazı muhabirlerin telefon veya yüz yüze görüşme yerine e-posta yoluyla görüşme yapması artık daha yaygın olsa da (bu durumda soruları size göndereceklerdir), onlarla konuşuyorsanız ne soracaklarını bileceğinizi varsaymayın. Bunun yerine, onların soracağını tahmin ettiğiniz soruları yanıtlamaya hazır olun.
Örneğin, bir iş yayınıyla konuşuyorsanız, işinizle ilgili sorular soracaklardır, örneğin, finansallar veya işe alım planları. Bir endüstri ticaret yayınıyla konuşuyorsanız, yaklaşan ürün planlarınız hakkında soru sorabilirler.
Medya İlişkileri Söz Konusu Olduğunda, Her Şey Tanıdığınız Kişilerle İlgilidir
Bazıları, herhangi bir ivme kazanmak için medya mensupları ile samimi bir ilişkiniz olması gerektiğine inanır. Bu tamamen yanlıştır. Muhabirler haber değeri gördükleri mailleri okur ve kullanırlar. Bazen bu, bir gazeteciyle ilişki kurmanın başlangıcı bile olabilir.
Tam aksine, bir gazeteciyle samimi bir ilişkiniz olması, sizin (veya müşterinizin) haberlerini sürekli kullanacakları anlamına gelmez. Bu nedenle, bir muhabiri tanımıyorsanız, bunun sizi sunum yapmaktan alıkoymasına izin vermeyin. Her zaman olduğu gibi, sunumunuzun mümkün olduğunca hedef odaklı olduğundan emin olun ve zamanlarını boşa harcamamaya dikkat edin.
Basın Bültenleri Öldü
Zaman zaman birinin basın bülteninin ölümünden bahsettiğini duyabilirsiniz. Korkmayın. Basın bültenleri hayatta ve gayet iyi durumda. Hala gazeteciler tarafından sıklıkla talep ediliyor ve kullanılıyor.
Mailinize Cevap Alamazsanız, Pes Etmeyin!
Medya mensupları genellikle gönderdiğiniz ilk e-postaya yanıt vermezler. Hatta gönderdiğiniz gün okumayabilirler bile. Günler hatta aylar sonra dahi cevap alabileceğiniz durumlar olabilir. Kimi zaman muhabirler daha sonra kullanmak üzere haber önerilerinizi dosyalar ve ilk okuduklarında yanıt vermeyebilirler. Ya da ilkini görmedilerse bir takip e-postasına ihtiyaç duyabilirler. Sonuçta, bazıları her hafta yüzlerce e-posta alıyor. Bir e-posta gönderip sonra vazgeçmek, aradığınız sonuçları getirmeyecektir. Bunun yerine, kibarca ısrarcı olun…
Son Tarihler Önemlidir
Medya mensupları için haberlerin teslim tarihleri oldukça önemlidir çünkü onlar zamana karşı yarışırlar. Bu yüzden bir şeye ihtiyaçları olduğunda, vaktinde teslim etmeniz gerekir. İhtiyacınız olabilecek her şeyi -istatistikler, veriler, görseller, müşteri referansları gibi – ihtiyaç duymadan önce hazırladığınızdan emin olun. Bu şekilde, muhabir daha fazla bilgi talep ederek önerinize cevap verdiğinde hemen gönderebilirsiniz.