Z kuşağı bugün dünya nüfusunun yaklaşık yüzde 30’unu oluşturuyor ve 2025 yılına kadar iş gücünün de yüzde 27’sini oluşturması bekleniyor. Rakamlar Z Kuşağı’nın gücünü ortaya koyarken; pazarlamacıların bu değerli hedef kitleye ulaşabilmesi için Z Kuşağı’nın nelere önem verdiğini, çevrimiçi ortamda zamanlarını nerede geçirdiklerini ve nasıl alışveriş yaptıklarını bilmeleri gerekiyor.
Hızlı dijital değişimlerle büyüyen Z Kuşağı, ergenlik çağında akıllı telefonlar, giyilebilir cihazlar ve sanal asistanların yanı sıra diğer çığır açıcı teknolojilerin yükselişini deneyimleme fırsatı buldu. Bu durum ise onları yeni teknolojiyi hayatlarına entegre etmeye açık hale getirdi. Z kuşağı halihazırda yapay zekayı günlük yaşamlarında kullanıyor. Emarketer’in “ABD Nesillere Göre Dijital Alışkanlıklar” raporunda yer alan “Temmuz 2023 ABD Z Kuşağı Sosyal Medya” anketine göre, yaklaşık yüzde 61’inin sosyal medyada yapay zeka tarafından oluşturulan içeriğe karşı olumlu tutumları bulunuyor. Yapay zekayı makale düzenleme, kodu kontrol etme ve seyahat planlama gibi görevleri basitleştirmek için kullanışlı bir araç olarak görüyorlar.
Ayrıca, Emarketer’in “Z Kuşağı Teknoloji ve Medya Tercihleri” raporuna göre, eşzamanlı kullanımı teşvik eden çok işlevli cihazlar kullanarak medya ve teknoloji arasındaki örtüşmeyi de benimsiyorlar; bu da Z Kuşağı’nın nerede tükettiğinden çok neyi tükettiğini daha önemli hale getiriyor.
Z KUŞAĞININ HAYATINDA SOSYAL MEDYANIN ROLÜ NEDİR?
Sosyal medya, Z Kuşağı’nın düşüncelerini paylaşmak, tavsiye almak ve güncel olaylar hakkında bilgi sahibi olmak için birincil çıkış noktası durumunda… Emarketer’in “Z Kuşağı Sosyal Medya Tercihleri” raporuna göre, Instagram Z Kuşağı kullanıcıları arasında doğrudan mesajlaşma için en iyi seçim olarak tercih ediliyor. Aynı zamanda bu kuşak, doğrudan mesajlaşmaya ek olarak Hikayeler için Instagram’ı da tercih ediyor ve söz konusu özellik, Instagram’ı birincil sosyal medya platformu haline getiriyor.
Kısa biçimli video içeriği için TikTok, Z Kuşağı arasında tercih edilen platform olmaya devam ediyor ve yanıt verenlerin çoğunluğu, sosyal medyadaki kısa videolar için TikTok’u tercih ediyor. Bununla beraber yanıt verenlerin neredeyse yarısı, Instagram Reels ve YouTube Shorts’ta kısa videolar izlediğini de bildiriyor; bu da çeşitli platformlarla etkileşimde bulunma tercihlerinin sinyalini veriyor.
Uzun video içeriği söz konusu olduğunda ise YouTube, Z Kuşağı arasında en üst sırada yer alıyor. TikTok, platformun 15 dakikalık videoları test etmeye başlamasıyla ilgi kazanıyor. Canlı yayın söz konusu olduğunda Z Kuşağı Instagram yerine TikTok’u seçiyor, ancak YouTube bu alanda en büyük lider olmaya devam ediyor.
Z KUŞAĞI NASIL ALIŞVERİŞ YAPIYOR?
Sosyal medya ve etkileyici pazarlama, Z Kuşağı’nın satın alma yolculuğunda önemli bir rol oynuyor. Bununla beraber Emarketer’in “Z Kuşağının Satın Alma Yolu” raporuna göre, mağaza içi ve e-ticaret gibi daha geleneksel kanallar da satın alma şekillerini şekillendiriyor. Rapora göre, özellikle güzellik, giyim, sağlık ve kişisel bakım ürünleri söz konusu olduğunda sosyal medyanın ürün arayışında önemli bir rol oynadığı ortaya çıkıyor. Öte yandan ürünleri mağazada alışveriş yaparak ve arkadaşlarıyla ve aileleriyle konuşarak da keşfediyorlar.
Z kuşağının alışveriş keşfetmek için en sevdiği sosyal ağlar arasında TikTok ve Instagram bulunuyor. Z Kuşağı genellikle yeni ürünler ve markalar bulmak için videolar izliyor ve etkileyici içerik yaratımlarıyla etkileşime geçiyor.
Öte yandan bu kuşağın, satın alma kararlarında daha temkinli davranıyor ve eski nesillere göre anlık satın alma olasılıklarının daha az olduğu görülüyor. Dijitalin etkisine rağmen Z Kuşağı, sosyal medyanın keşifte büyük rol oynadığı kategorilerde bile hâlâ mağazadan alışveriş yapıyor.